De ingeslagen weg van meer thuiswerken en online vergaderen is door de Corona pandemie versneld en versterkt. De impact op kantoren en kantooromgeving is direct zichtbaar en voelbaar. Het is niet gewaagd om te stellen dat het kantoorlandschap blijvend veranderd is.
Wat wel wordt benoemd, maar waar geen pasklare antwoorden voor zijn, zijn de ‘zachte’ factoren. Denk bv. aan persoonlijk contact houden met medewerkers en collega’s, hoe blijft het teamgevoel en de motivatie op peil, hoe is het welzijn van medewerkers en collega’s? En denk bijvoorbeeld aan de thuiswerkplek, maar ook de omstandigheden als thuiswerkende partner.
Naast genoemde harde en zachte randvoorwaarden kun je dan ook denken aan kinderopvang, lunchgelegenheden, een ‘clubhuis’ i.p.v. een kantoor, een pick-up point nabij voor de dagelijkse boodschappen.
Voor de traditionele kantoorvoorraad in Nederland ligt er een uitdaging om relevant te blijven. Ongeacht of het aantal benodigde m² kantoorruimte zal afnemen of niet, zal het gebruik veranderen.